معرفی

در دنیای دیجیتال امروز، یافتن راه های جدید برای مشارکت دادن دانش آموزان در کلاس دشوارتر است. درحالی که فناوری های خانگی مثل تلفن همراه، تبلت وکنسول های بازی بسیار پیشرفته و محبوب هستند و به طور گسترده در دسترس کودکان قرار دارند، یافتن راهی برای مشارکت دانش آموزان درآموزش درکلاس درس سنتی بسیار سخت تر خواهد بود، به خصوص اگر فناوری به کار رفته درکلاس جذابیت کمتری نسبت به فناوری هایی داشته باشد که کودکان در خانه استفاده می کنند.

فناوری واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی چندین سال است که در دسترس است، اما اخیرا و از اواخر سال 2016 بود که این فناوری به حدی پیشرفت کرد که امروزه می تواند جوابگوی نیازهای آموزشی در مدارس نیز باشد.

Nice smart enthusiastic boy sitting at the table and wearing VR glasses while experimenting with his robotic devices

در دنیای دیجیتال امروز، یافتن راه های جدید برای مشارکت دادن دانش آموزان در کلاس دشوارتر است. درحالی که فناوری های خانگی مثل تلفن همراه، تبلت وکنسول های بازی بسیار پیشرفته و محبوب هستند و به طور گسترده در دسترس کودکان قرار دارند، یافتن راهی برای مشارکت دانش آموزان درآموزش درکلاس درس سنتی بسیار سخت تر خواهد بود، به خصوص اگر فناوری به کار رفته درکلاس جذابیت کمتری نسبت به فناوری هایی داشته باشد که کودکان در خانه استفاده می کنند.

فناوری واقعیت مجازی، واقعیت افزوده و واقعیت ترکیبی چندین سال است که در دسترس است، اما اخیرا و از اواخر سال 2016 بود که این فناوری به حدی پیشرفت کرد که امروزه می تواند جوابگوی نیازهای آموزشی در مدارس نیز باشد.

نقش واقعیت مجازی در آموزش دانش آموزان

دانش آموزان می توانند با واقعیت مجازی جاهایی را ببینند که در دنیای واقعی نه عملی است و نه ممکن ، و همه این ها در فضای امن کلاس انجام می شود. تصور کنید که بتوانید درون یک سلول خونی، ساختار اتم، عمق اقیانوس ها و سطح ماه را کشف کنید.
با واقعیت مجازی می توانیم موقعیت های خطرناک وچیزهایی که دانش آموزان در زندگی واقعی مجبور به تجربه آن ها نیستند را شبیه سازی کنیم. و با این کارضمن آموزش همدلی، امنیت و احساسات، به سطحی از یادگیری برسیم که بارسانه های سنتی قابل دسترس نیست. تصور کنید که دانش آموز بتواند تجربه بودن در اعماق اقیانوس را حس، درک کند و یاد بگیرد.

Extended Reality In Education The 5 Ways VR And AR Will Change The Way We Learn At School At Work And In Our Personal Lives

نقش واقعیت مجازی در آموزش دانش آموزان

واقعیت مجازی به معنای خاص خود می تواند تجربه ها و تعامل هایی را برای دانش آموزان فراهم کند که در دنیای واقعی نه عملی هستند و نه ممکن. روشی بی نظیر که دانش آموزان در هر سنی را در یادگیری غوطه ور و مجذوب آن می کند. واقعیت مجازی با تحریک تفکر و تخیل، احساس غوطه ور شدن در یک تجربه را در دانش آموزان ایجاد می کند و باعث تثبیت یادگیری در سطحی بسیار بالاتر می شود. چیزی که چندان با کتاب، تصویر و فیلم امکان پذیر نیست.

نقش واقعیت مجازی در آموزش دانش آموزان

واقعیت مجازی به معنای اخص خود میتواند تجربه ها و تعامل هایی را برای دانش آموزان فراهم کند که در دنیای واقعی نه عملی هستند و نه ممکن. روشی بی نظیر که دانش آموزان در هر سنی را در یادگیری غوطه ور و مجذوب آن می کند.
واقعیت مجازی با تحریک تفکر و تخیل، احساس غوطه ور شدن در یک تجربه را در دانش آموزان ایجاد می کند و باعث تثبیت یادگیری در سطحی بسیار بالاتر می شود. چیزی که چندان با کتاب،تصویر و ویدئو امکان پذیر نیست.

تجربه ای هیجان انگیز​

دانش آموزان می توانند با واقعیت مجازی جاهایی را ببینند که در دنیای واقعی نه عملی است و نه ممکن، و همه این ها در فضای امن کلاس انجام می شود. تصور کنید که بتوانید درون یک سلول خونی، ساختار اتم، عمق اقیانوس ها و سطح ماه را کشف کنید.

با واقعیت مجازی می توانیم موقعیت های خطرناک و چیزهایی که دانش آموزان در زندگی واقعی قادر به تجربه آن ها نیستند را شبیه سازی کنیم و با این کار ضمن آموزش همدلی، امنیت و احساسات، به سطحی از یادگیری برسیم که با رسانه های سنتی دست یافتنی نیست. تصور کنید که دانش آموز بتواند تجربه بودن در اعماق اقیانوس را حس کرده و یاد بگیرد.

image1

تثبیت یادگیری

واقعیت مجازی یکی از مهم ترین جنبه های یادگیری را که دیگر تکنولوژی ها با آن سازگاری ندارند فراهم می کند و آن “تجربه کردن” است. حتما تئوری ادگار دال را در هرم تجربه شنیده اید که می گوید “ما فقط10% از چیزی که می خوانیم را به خاطر می سپاریم و90% از چیزی را که تجربه می کنیم”. واقعیت مجازی با ایجاد یک تجربه شخصی جذاب و همه جانبه، تثبیت دانش را در بالاترین سطح آسان می کند.

تثبیت یادگیری​

واقعیت مجازی یکی از مهم ترین جنبه های یادگیری را که دیگر تکنولوژی ها با آن سازگاری ندارند فراهم می کند و آن “تجربه کردن” است. حتما تئوری ادگار دال را در هرم تجربه شنیده اید که می گوید “ما فقط10% از چیزی که می خوانیم را به خاطر می سپاریم و90% از چیزی را که تجربه می کنیم”. واقعیت مجازی با ایجاد یک تجربه شخصی جذاب و همه جانبه، تثبیت دانش را در بالاترین سطح آسان می کند.

جایگاه واقعیت مجازی در کلاس درس

واقیت مجازی و واقعیت افزوده به وضوح روش هایی بی نظیر برای ایجاد انگیزه و بالا بردن میزان مشارکت دانش آموزان در کلاس های درسی ایجاد می کنند. این فناوری فرصتی استثنایی برای ایجاد یک تجربه یادگیری جذاب و همه جانبه فراهم می آورد. از این تکنولوژی می توان در برنامه درسی استفاده کرد و با ایجاد یک محیط یادگیری جذاب و شبیه به واقعیت، مهارت های نوشتن، علوم، ریاضی، زبان، تاریخ و… را آموزش داد. همچنین می توان کلاس های آموزشی فوق برنامه ای را در ساعات بعد از مدرسه ایجاد کرد.

Virtual-Reality-in-a-Classroom

چگونه از واقعیت مجازی در تدریس استفاده کنیم؟
معلم چگونه می تواند با دانش آموزان صحبت و آن ها را کنترل کند؟
چگونه می توان توجه دانش آموزان را به یک مطلب جلب کرد؟
آیا می توان از یک محتوا برای کلاس های مختلف استفاده کرد یا خیر؟

در پلتفرم محتوای واقعیت مجازی VRSCHOOL، کنترل دسترسی به محتواها کاملا در اختیار معلم است و معلم می تواند چه از نظر تعداد محتوای قابل دسترس و چه از نظر زمان دسترسی، هدست های دانش آموزان را کنترل کند. همچنین معلم در حین کار می تواند در پنل خود هدست همه دانش آموزان و فعالیت آن ها را ببیند و هر زمان که لازم دانست پخش محتوا را متوقف کند و به توضیحات خود و یا راهنمایی دانش آموزان بپردازد. به علاوه همه محتوای خریداری شده در یک پلتفرم برای هدست ها در دسترس است و نیازی به تهیه محتوا برای کلاس های جداگانه نیست.

چگونه از واقعیت مجازی در تدریس استفاده کنیم؟
معلم چگونه می تواند با دانش آموزان صحبت و آن ها را کنترل کند؟
چگونه می توان توجه دانش آموزان را به یک مطلب جلب کرد؟
آیا می توان از یک محتوا برای کلاس های مختلف استفاده کرد یا خیر؟

در پلتفرم محتوای واقعیت مجازی VRSCHOOL، کنترل دسترسی به محتواها کاملا در اختیار معلم است و معلم می تواند چه از نظر تعداد محتوای قابل دسترس و چه از نظر زمان دسترسی، هدست های دانش آموزان را کنترل کند. همچنین معلم در حین کار می تواند در پنل خود هدست همه دانش آموزان و فعالیت آن ها را ببیند و هر زمان که لازم دانست پخش محتوا را متوقف کند و به توضیحات خود و یا راهنمایی دانش آموزان بپردازد. به علاوه همه محتوای خریداری شده در یک پلتفرم برای هدست ها در دسترس است و نیازی به تهیه محتوا برای کلاس های جداگانه نیست.

این تکنولوژی نیاز به چه زیرساخت هایی دارد؟
آیا ابزارها و وسایل کامپیوتری که در مدرسه داریم با این فناوری سازگاری دارد؟
آیا به زیرساخت و ابزارهای دیگری نیاز داریم؟

استفاده از هر تکنولوژی جدید محدودیت های مربوط به خود را دارد و نیازمند ابزار ها و امکانات خاص خود است. خوشبختانه امروزه در بیشتر مدارس یک لپ تاپ با مشخصات خوب و اینترنت وجود دارد. اگر به این امکانات دسترسی دارید مشکلی در راه اندازی سیستم واقعیت مجازی ندارید. البته برای نگهداری مناسب دستگاه ها، شارژ به موقع هدست ها، جابجایی آن ها و تنظیم محتواها برای کلاس به یک برنامه مدیریتی نیاز دارید.

close-up-hands-holding-vr-glasses
Woman working in call center as dispatcher

در ارتباط باشید

مشاوره رایگان